صفحه اصلی > مقاله ها 


  چاپ        ارسال به دوست

فعالیت بدنی و سلامت زنان

  فعالیت بدنی  و سلامت زنان

سلامت چه به صورت فردی چه جمعی، یکی از مهم­ترین ابعاد مسائل حیات انسان است. سلامت شرطی ضروری برای ایفای نقش­های اجتماعی است و افراد در صورتی عملکرد اجتماعی و خانوادگی مطلوبی دارند که سالم باشند. در این میان سلامت زنان شرایط خاص خود را دارد، چون به تعاملات پیچیده جسمی، رفتارهای بهداشتی و وضعیت اجتماعی- اقتصادی محیط زندگی او بستگی دارد بنابراین باید به تمام ابعاد سلامت، اعم از جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی توجه داشت. از طرفی زنان وظایف و نقش­های چندگانه­ای به عهده دارند ممکن است سلامتشان را به خطر اندازد. مسئولیت کارهای داخل خانه، رسیدگی به نیازهای فرزندان، همسر و گاه خویشاوندان در کنار مشاغل بیرون خانه و کسب درآمد زنان را نیازمند توجه بیشتر به سلامت جسمی و روانی می­سازد. بنابراین با توجه به مطالب پیشگفت گرچه مسائل و مشکلات بهداشتی در هر دو جنس دارای اهمیت است اما توجه به سلامت زنان و دختران اهمیت بیشتری دارد، چرا که به لحاظ جنسیت و به تبع آن مسئولیت و ایفای نقش مورد انتظار در جامعه، دارای شرایط خاصی هستند. دختران امروز مادران فردا هستند و به واسطه این شرایط نقش کلیدی در وضعیت بهداشت و سلامت خود، خانواده و جامعه دارند. همچنین زنان به عنوان نیمی از افراد جامعه نیازمند توجه به وضعیت سلامت خود هستند. در واقع هر قدر افراد از نظر جسمانی توانمندتر باشند از نظر روانی، آرامش و ثبات بیشتری خواهند داشت، این نتایج مثبت در زنان نه تنها به نفع خود ایشان بلکه به سود خانواده و جامعه نیز هست.  اتخاذ شیوه سالم زندگی تاثیر بسزایی در سلامت افراد دارد. در این بین فعالیت بدنی یکی از جنبه­های مهم سبک زندگی است که در کنار تغذیه صحیح و بهداشت روان  نقش حیاتی در سلامتی دارند. فعالیت بدنی یکی از مهمترین عوامل سلامت جسمی و روان افراد است.

تعریف فعالیت بدنی

حرکات منظم، مکرر و هدفمند بدنی که به منظور افزایش سطح سلامتی بدن انجام می­شود.

فواید فعالیت بدنی

امروزه کمتر کسی هست که از نتایج مفید ورزش بی اطلاع باشد. البته نتایج مثبت ورزش زمانی آشکار می­شود که منظم و مستمر باشد. ورزش ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است و برسلامت روان نیز تاثیر دارد، اضطراب و افسردگی را کاهش می­دهد و در کودکی و نوجوانی روش مناسبی برای تخلیه انرژی است. تمرینات بدنی منظم و مداوم موجب تقویت حافظه و پیشگیری از فراموشی در سالمندان می­شود. ورزش یکی از راه­های صحیح پرکردن اوقات فراغت بوده و در پیشگیری از انحرافات اخلاقی و اعتیاد بسیار موثر است. از مهمترین اثرات مثبت می­توان به موارد زیر اشاره کرد:.

  • سلامت قلب و عروق
  • تقویت عضلات و استخوان­ها و کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان
  • سلامت اعصاب و روان
  • سلامت دستگاه گوارش
  • تنظیم قند خون و بیماری دیابت
  • پیشگیری از ابتلا به برخی سرطان­ها
  • کمک به درمان ناباروری
  • افزایش کیفیت زندگی


٠٨:٤٩ - 1397/07/24    /    شماره : ٨٨٧٣٩    /    تعداد نمایش : ٥٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج