صفحه اصلی > مقاله ها 


  چاپ        ارسال به دوست

دیابت در سفر

تابستان از راه رسیده و موسم سفر آغاز شده، یکی از چالش های مهم بیماران دیابتی این است که در سفر چه نکاتی را می بایست رعایت نمایند تا دچار مشکلاتی از جمله بالا رفتن و یا افت قند خون نشوند، برای این منظور باید به نکات زیر توجه شود:

·        سعی کنید برنامه غذایی سفر، با عادات غذایی روزانه شما تفاوت زیادی نداشته باشد.

·        از قبل برنامه ریزی کنید که بسته به مکان و طول سفر، آیا قرار است غذاهای آماده و نیمه آماده تهیه کنید یا خودتان آشپزی کنید.

·        مقادیر مناسب از غذاهای حاوی کربوهیدرات را به صورت بسته بندی در کیف دستی خود داشته باشید.

·        به خاطر داشته باشید که همیشه مسافرت طبق برنامه پیش نمی رود، ممکن است ساعت ها در ترافیک بمانید یا دچار مشکلات دیگر در جاده شوید، یا قطار یا هواپیمای شما تاخیر داشته باشد.

·        حتما انواع غذاهای فیبر دار را همراه خود داشته باشید تا زمانی که نیاز بود از آنها استفاده نمایید، چرا که ممکن است به خاطر کم تحرکی قند مناسبی نداشته باشید.

·        عدم دریافت آب کافی موجب بروز کم آبی و به دنبال آن ختلالات گوارشی و یبوست می شود. بنابراین توجه داشته باشید که در طول سفر آب کافی مصرف نمایید و از مصرف نوشیدنی های شیرین جز در موارد کاهش قند خون خودداری نمایید. چای،  قهوه و نوشیدنی های کافئین دار ادرار آور بوده و مصرف زیاد آنها به جای آب توصیه نمی شود.

·        رعایت بهداشت و ایمنی تغذیه ای در سفر از بروز خطرات احتمالی جلوگیری می نماید، بنابراین توجه به این مهم، به داشتن سفری لذت بخش کمک شایانی می کند.

رانندگی

قبل از رانندگی تست قند خون انجام دهید و در حین رانندگی هر زمان نیاز بود در قسمت امنی پارک کنیدو با اطلاع از میزان قند خون تان به حفظ سلامت خود و همسفرانتان کمک کنید. در فواصل کوتاه زمانی کمی قدم بزنید و از یکجا نشینی و رانندگی مداوم و طولانی مدت پرهیز کنید.

افت قند خون

در صورت بروز افت قند خون درمان مناسب و سریع انجام دهید. پس لازم است خوراکی های زود جذب و دیر جذب به همراه داشته باشید.

مراقبت از پا

با انجام شستشوی روزانه پاها خشک کردن به ویژه مابین انگشتان، چرب کردن پاها در صورت خشکی پوست، به استثنای مابین انگشتان و معاینه روزانه پاها از لحاظ قرمزی، جای فشار یا پینه احتمالی و نیز پوشیدن کفش راحت و پنجه پهن در طول حرکت و پرهیز از پا برهنه راه رفتن به ویژه در ساحل یا دریا و... می توانید از سلامت پاهای خود در طول سفر محافظت نمایید.

آفتاب گرفتن و پیشگیری از سوختگی

حتما هنگام آفتاب گرفتن یا سفر به مناطق گرم و آفتابی، از کرم های ضد آفتاب تجویز شده از سوی پزشک استفاده کنید. همچنین از دستکش های نخی، کلاه لبه دار و ... به عنوان محافظ فیزیکی در برابر نور خورشید کمک بگیرید.

تمام این راهکار ها کمک می کند تا سفری همراه با تندرستی و دل خوشی داشته باشید و یک خاطره زیبای دیگر به کتاب زندگی بیفزایید.

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت استان همدان

امید ساعتچی


١٣:٣٠ - 1397/05/02    /    شماره : ٨٦٧٥٩    /    تعداد نمایش : ١١٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج