صفحه اصلی > مقاله ها 


  چاپ        ارسال به دوست

بيماري هاي قلبي عروقي در دوران سالمندي

بيماري هاي قلبي عروقي در دوران سالمندي        

در دنياي امروز بهبود شرايط بهداشتي باعث كاهش مرگ ومير و افزايش اميد به زندگي شده است.  بدين ترتيب جمعيت سالمندان افزايش يافته وبرخي جوامع با پديده سالمندي روبرو شده اند.

 سالمندان به دليل ويژگيهاي جسمي و روحي كه به علت افزايش سن در آنها ايجاد ميگردد ،چار محدوديتهاي يميشوند ، در نتیجه باید از طرف خانواده و جامعه به این افراد بیشتر توجه شود.

براي ارتقاء سلامت سالمندان بايد هم جنبه هاي شخصي شيوه زندگي سالم را به آنان آموزش داد و هم با انجام مراقبت دوره ای به تشخيص و درمان و پيشگيري از بيماري هاي اين دوره كمك كرد. از جمله بيماري هايي كه سالمندان را تهدید می کند و انجام مداخله جهت پیشگیری از بروز آنها  با توجه به اينكه مداخله پذير بوده وصرف هزينه براي غربالگري این بیمار ها در جامعه اثر بخش است، بيماري های قلبي عروقي و فشار خون مي باشد .                                                  

در صورتي كه فرد سالمند مبتلا به بيماري قلبي عروقيبوده و يا در معرض ابتلا به آن باشد لازم است توسط تيم پزشكي مورد ارزیابی قرار گرفته و اقدامات پیشگیرانه و درماني لازم صورت پذیرد.

 ورزشو فعاليتبدني: غير از اقدامات درماني، فرد سالمند بايد فعاليت بدني مناسب با وضعيت جسمي خود را  با مشورت پزشك، دربرنامه زندگي داشته باشد.

بهترين ورزش براي سالمندان پياده روي است و لازم است در انجام آن نکات زیر مورد توجه قرار گیرد:

*قبل از شروع پياده روي با تمرينات گرم كننده عضلات خود را گرم كند .

*پياده روي را از 10-15 دقيقه در روز شروع كند وسپس به يك ساعت در روز برساند. (در دو نوبت صبح وعصر هر بار 30 دقيقه و يا هر 30  دقيقه را به زمانهاي10 دقيقه اي تقسيم كند).

*براي پياده روي مسير هموار را انتخاب كند ،كفش راحت بپوشد و يك بطري آب همراه خود داشته باشد.

*در هواي آلوده يا زمان خستگي وگرسنگي ورزش نكند.

مداخلات تغذيه اي: لازم است افراد سالمند جهت پیشگیری از ابتلاء به بیمار های قلبی عروقی نکات تغذیه ای زیر را رعایت نمایند:

*مصرف غذاي كم نمك   

*خودداري از مصرف فراورده هاي غذايي نمك سوده مثل چيبس ،پفك ، سوسيس كالباس و......   

*مصرف يك يا دو وعده در روز از ميوه ها وسبزي هاي تاره

*مصرف 2-3  وعدهماهيدرهفته

*مصرف كمتر روغن هاي جامد وجايگزين كردن آن با روغن هاي گياهي مثل روغن زيتون ، آفتابگردان و ذرت

*مصرف منظم اسيد چرب امگا 3

*عدم مصرف سس مايونز با سالاد وجايگزين كردن آن با آبليمو ، ماست و سبزيجات معطر

*عدم مصرف غذاهاي چرب وسرخ شده و جايگزين كردن آن با غذاهاي آب پز، بخار پز يا تنوري

*خودداري از مصرف كله پاچه، مغز و قلوهبهدليلكلسترولبالا

*مصرف روزانه 6-8  ليوانمايعات

ترك دخانيات: در نهایت توجه به این نکته ضروری است که یکی از مهمترین راه های پیشگیری از ابتلاء به بیماری های قلبی عروقی اجتناب از مصرف دخانیات است. ترک دخانیات در تعدیل عوامل خطر بیمار های قلبی عروقی بسیار حائز اهمیت می باشد،  به طوريكه20 دقيقه پس از ترك آن فشار خون و ضربان قلب به حالت طبيعي برگشته و 5 سال پس از ترك، خطر حمله قلبي نصف يك فرد سيگاري شده و10 سال پس از ترك خطر آن مشابه فردي مي شود كه هرگز سيگار نكشيده است.

 

گرد آوري:دكتر مهتا سنگستاني

گروه سلامت جمعيت و خانواده

منبع: راهنماي آموزشي مراقبت هاي ادغام يافته سالمند

 

 

 


٠٨:٥٩ - 1394/07/07    /    شماره : ٢٧٤٩٩    /    تعداد نمایش : ٢٨٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج