صفحه اصلی > مقاله ها 


  چاپ        ارسال به دوست

ديابت و روزه داري

ديابت و روزه داري :

روزه داري براي بيماران مبتلا به ديابت نوع 2 که ديابت آنان بوسيله رژيم غذايي کنترل شده مي تواند مفيد باشد .بيماران مبتلا به ديابت نوع 1 ،ديابت دوران بارداري و ديابتي هاي کنترل نشده نبايد روزه بگيرند، افرادي که براي کنترل ديابت خود از قرص استفاده مي کنند در صورتي كه علائم افت قند خون ( شامل ضعف ،سرگيجه،خستگي،عدم تمرکز،تعريق، لرزش،کاهش فعاليت و قدرت جسماني ، سردرد و تپش قلب )  را در طول روز داشتند بايد فورا روزه خود را افطار کنند . مهمترین مشکل در بیماران دیابتی افت ناگهانی قند خون مي باشد(در صورت عدم افت شدید قند خون و قند زیر 160 میلی گرم در دسی لیتر با مشورت پزشک قادر به روزه داری هستند)

بيماران ديابتي که روزه مي گيرند بايد رژيم غذايي مخصوص خود را در افطار و سحر رعايت نمايند و در مصرف غذاهاي شيرين در وعده افطار زياده روي نکنند و ميزان توصيه شده توسط متخصص تغذيه را رعايت نمايند.

در موارد زير توصيه مي گردد بيمار مبتلا به ديابت روزه نگيرد:

 

·         قند خون قبل از سحري بالاتر از 350 ميلي گرم بر دسي ليتر باشد.

·         عد م مصرف وعده سحری در بيمار ديابتي

·         براي کنترل ديابت  لازم باشد در طول روز قرص مصرف شود.

·         بيمار انسولين تزريق مي نمايد و اين تزريق بايستي در طول روز نيز انجام گيرد.

·         عوارض کليوي ، چشمي و ... ديابت در بيمار  بروز کرده باشد.

در موارد زیر باید با ماده شیرینی افطار کنند:

·         دچار  علائم افت ناگهانی قند خون شود.

·         قند کمتر از 50 میلی گرم در دسی لیتر در اندازه گیری با گلو کو متر داشته باشد.

 

نکاتی در مورد روزه داري ویژه بیماران :

 

  • افراد مبتلا به زخم های فعال سیستم گوارشی فوقانی مثل معده و اثنی عشر معاف از روزه داری ميباشند.

 

  • بیماران مبتلا به سنگهای کلیوی با نظر پزشک خود و با نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در فاصله بین افطار و سحر مي توانند روزه بگيرند.

 محدودیت مصرف گوشت قرمز و حبوبات در بیماران نقرسی.

 

  • مصرف انواع گوشتها در افراد کم خون
  • کاهش مصرف گوشت های قرمز ،جگر،امعا و احشا ،خامه و کره در افراد مبتلا به هیپر لیپيدمی از نوع LDL کلسترول.

 

  • کاهش مصرف مواد نشاسته ای و افزایش مصرف انواع سبوسدار در افراد مبتلا به هیپر لیيپدمی از نوع تری گلیسیرید.

 در ماه مبارك رمضان با رعايت اصول تغذيه مناسب و متناسب با اين ايام ميتوان علاوه بر اجر معنوي از تاثيرات مثبت آن بر سلامت جسم نيز سود برد :

  صرف سحری برای همه روزه داران بخصوص نوجوانان ضروری ميباشد.

  • وعده افطاری بايد سبک باشد.
  • شام بهتر است شامل پنج گروه اصلي غذايي باشد.

گروه پیشگیری و مبارزه با بیمارهای غیر واگیر - معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی


١٢:٥٧ - 1394/04/02    /    شماره : ٢٥٥٣٥    /    تعداد نمایش : ٣٨٠


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج